Sanseintegration's Blog

– en speciale blog om sanseintegration, leg og læring

Didaktiske hjælperedskaber

Planen med denne side er at lægge forskellige didaktiske modeller ud til at hjælpe med planlægningen af aktiviteter.

SMITTE – modellen og Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel er to generelle modeller, som kan bruge til alle former for aktiviteter.

Spilhjulet er mere beregnet til aktiviteter med bold.

Labans har fire grundlæggende bevægelsesfaktorer, der harmonerer med stort set alle uddannelsesaspekter, der præger moderne pædagogik.”. Labans 4 grundlæggende bevægelsesfaktorer er: Rum, tid, tyngde og flow.

Liv Duesunds kropskulturmodel rummer motion, idræt, sport og leg. Her er bevægelsen det centrale. Denne mangfoldighed kan beskrives ved hjælp af Kropskulturmodellen, som præsenterer en bevægelseskultur.

Bevægelses legens 5 dimensioner, beskriver barnets kropslighed som helhed. Og den kan have indflydelse på barnets trivsel og sundhed, da den kan give et billede af fysisk, mentalt og socialt velvære.

Ved Planlægning af bevægelseslege skal man være bevidst om egen handleform og brug af metoder. Skal rammen for legen være lukket eller åben? Og skal metode være deduktiv eller induktiv?

Vi håber, ved at lægge disse hjælperedskaber ud på bloggen, at modellerne kan være en start til at komme i gang med at planlægge forskellige lege og aktiviteter hvad enten man er pædagog, forældre eller bare interesseret i emnet.

Ved ydeligere information og modellerne kan man trykke på linket i teksten!

No comments yet»

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: