Sanseintegration's Blog

– en speciale blog om sanseintegration, leg og læring

Refleksion og erfaring omkring pædagogisk forløb

Vi havde på forhånd planlagt vores forløb, således at vi have styr på de mest elementære ting inden vi skulle være sammen med børnene. Det gjorde at vi kunne fokusere på at sætte lege i gang, hvor vi selv kunne deltage og have fokus på børnene. Selvfølgelig kan man ikke have alt planlagt ned til mindste detalje, da vi jo er mennesker, hvor der pludseligt og selvfølgeligt kan opstå forandringer. Vi skal også huske at bruge nuet. Dette gør det muligt at udfolde den spontane side samt gribe børnenes initiativ. Vi valgte, at dele vores egne roller op inden vi startede med aktiviteterne. En skulle forklare og vise hvad aktiviteterne gik ud på. Når aktiviteterne gik i gang, var en medleger og styrede begivenhederne, mens den anden filmede. Det gik efter vores mening meget godt, for vi hjalp hinanden, hvis der var brug for det.

Dagene i dagtilbuddet lignede hinanden og så alligevel ikke. Vi havde lagt vægt på at stimulere børnenes sanseintegration gennem de primitive sanser, labyrint-, taktil- og det proprioceptive sansesystem. Dette ved at sætte lege og aktiviteter i gang, som vi fandt interessante og optimale til at stimulere de nævnte sanser. Vi følte også for, at børnene skulle have genkendelighed i løbet af de tre dage, som forløbet varede. Dette gjorde vi gennem opvarmning, som vi startede hver dag med. Dette var en super måde at komme i gang på. Alle børnene fandt det sjovt og udfordringerne var lige til for alle, fornemmede vi hurtigt. Opvarmningsprogrammet var det samme alle tre dage og børnene kunne det næsten udenad allerede på anden dagen. Det var virkelig noget, som havde fanget dem.

Det der gjorde dagene overskuelige, sjove og hyggelige, tror jeg, var fordi vi var godt forberedt. Vi havde sat os ind i de primitive sanser, fundet frem til stimuleringen af dem, ved at tage lege, som passede til målgruppen. Dertil synes jeg vi formåede, at sætte legene i gang på sådan en måde, at børnene ikke skulle sidde at lytte, men i stedet kunne gribe lege næsten med det samme. Dette ved at vi vise dem legens ramme samt det valgte materiale dertil samtidig med at de var med.

En ting, som vi erfarede den først dag var, at antallet af børn har en stor betydning for, hvad hvert enkelt barn får ud af samværet og udfordringerne i legen samt måden hvorpå vi, som voksne, kan være medlegerer. Vi havde måske tage munden for fuld, da vi valgte at tage 12 børn med i gymnastiksalen, selvom at der var godt plads. Vi kunne jo ikke være der for alle 12 børn, skønt vi var to voksne. Derved, tror jeg, at nogle børn ikke fik det ud af det, som de kunne have fået, hvis støtten havde været der i en lidt højre grad. Dette lærte vi af, og de to følgende dage, tog vi et antal mindre børn med i vores forløb.   

Efterhånden som vi satte vores lege i gang og var med, så kom børnene også på banen. Børnene fandt på lege, som faktisk mindede om dem vi have sat i gang. Vi greb selvfølgelig børnenes ideer og lod dem sætte deres lege i gang. Det virkede rigtig godt at kombinere det sådan, synes vi. Det gav ekstra energi og vi blev udfordret i lege, som vi ikke selv havde fremvist.

I mellem de enkelte lege var vi dog ikke så gode til at holde et lille break. Dette kunne nogle børn måske godt have haft brug for, så de kunne have fået lidt vand og en lille pause. Men ingen beklagede sig og børn vil jo gerne have at der sker noget hele tiden og er i realiteten ikke så meget til pauser og ophold i samværet, har jeg tænkt efterfølgende. Men som de voksne, ved vi jo lidt bedre, og burde måske have holdt nogle pauser.

Slutteligt var der et barn som sagde at det hele var fedt. Og det er dejligt at høre. Det må betyde, at vi har formået, at sætte aktiviteter i gang, som har interesseret og fanget ham.

Set forløbet som en helhed, så synes vi der er meget, som vi kan tage med videre, når vi igen skal være aktiv sammen med børn. Dette både i forhold til forberedelse, igangsættelse af lege og det at være medleger. Vi har fundet ud af, at det både at planlægge, gennemføre og evaluere giver god træning i at være bevidst om de valg, som vi gør. Dette kan vi bruge videre i det pædagogiske arbejde.

No comments yet»

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: