Sanseintegration's Blog

– en speciale blog om sanseintegration, leg og læring

Sådan arbejder sanseintegration, leg og læring sammen (Et uddrag fra vores opgave)

Sanseintegration betyder en form for orden. De forskellige sanser sender og fodrer hjernen med sanseindtryk. Disse sanseindtryk sendes via nervesystemet til hjernen. Denne proces udføres hele livet igennem og har til hensigt, at samle enkeltheder fra forskellige sanseindtryk og få det til at fremstå som en helhed. Dette er sanseintegration. I denne sammenhæng kan man sige, at ordet sanseintegration betyder orden.

Sanseintegration betyder et samarbejde mellem sanserne. Eks. et barn springer ned fra ribben, stimuleres labyrintsansen. Huden under fødderne påvirker følesansen, der har betydning for bevægelsens præcision. Når barnet lander stimuleres kinæstesisansen. Ben, ryg og arme er med under styringen af den korrekte landing (balance). Synet spiller også en stor rolle for den samlede balance. Her sker der et samarbejde sanserne i mellem, hvilket betyder, at der er tale om sanseintegration. I eksemplet ovenover er et barn i gang med at lege og i legen sker sanseintegration automatisk det vil sige, at man ikke kan snakke om leg uden at komme ind på barnets brug af sanser og sanseintegration.

Leg og aktiviteter er vejen til sanseintegration og læring, hvad enten det er tale om planlagte aktiviteter eller fri leg, da det er igennem leg og aktiviteter barnet lærer sig selv og sin omverden at kende. Vi tager, når vi snakker læring, udgangspunkt i at barnet lærer ved at handle. Gennem handlinger skabes barnets erfaringer. Det vil sige, at en erfaring er noget, der foregår, noget man deltager i og derigennem skabes læring for barnet. Læringen foregår altså gennem egne erfaringer, gennem fysisk deltagelse og i samarbejde med andre. Vi mener derfor, at legen og aktiviteterne må være omdrejningspunktet for at bringe sanseintegration og læring i spil. Dette fordi leg og aktiviteter er barnets foretrukne aktivitetsform og det er derigennem barnet kan afprøve nye tilkommende erfaringer. Barnet kan gennem sin nysgerrighed, fantasi og kreativitet udvikle nye erfaringer om sig selv og sine omgivelser. Heriblandt udvikler sine motoriske færdigheder.

Når vi sætter sanseintegration, leg og læring sammen ser vi det hele og det enkelte menneske. Og der er umiddelbart ikke et af begreberne der er vigtigere end et andet. Men vi vil anbefale, at man arbejder seriøst med barnets sanser og sanseintegration gennem leg og aktiviteter. For når sanseintegrationen er veludviklet kan kroppen rette sin opmærksomhed mod andet og dermed kan barnet bruge energien på selve legen og det at være nysgerrig og udfordre verden. Heri lægger læringen at lære sin egen krop at kende, hvilket oftest kan betegnes som tavs viden. Men at kroppen opnår et handlerepertoire som netop gør, at barnet kan koncentrere sig om legen og tør at udforske og være nysgerrig. Man kan med andre ord sige, ingen leg uden veludviklede sanser og sanseintegration og ingen læring uden leg. Dette er dog en anelse forenklet, men det er mere eller mindre sådan sanseintegration, leg og læring teoretisk hænger sammen. For at sanseintegration, leg og læring ikke kun forbliver teoretisk, men kan blive en del af praksis, må vi inddrage pædagogen, som er den vigtige rolle, som skal varetage barnets interesse, udvikling og læring.

Dette er et udpluk af vores bacheloropgave. Hvis det opvenstående har vækket interesse, så kan vi anbefale, at læse resten af vores opgaven. Opgave kan ses og hentes i linket nedenunder.

Sanseintegrationens betydning for børns leg og læring


No comments yet»

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: